Skip to main content

“Het is mogelijk dat sommige mensen terugkeren naar het gebruik van papier in plaats van digitale media, afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en de specifieke situatie. Echter, met de groeiende populariteit van digitale technologieën, is het waarschijnlijker dat mensen steeds meer afhankelijk worden van digitale media en het gebruik van papier afneemt.”

Vraag het ChatGPT

Bovenstaand antwoord is gegeven door de chatbot ChatGPT zelf, ontwikkeld door OpenAI. Een technologisch hoogstandje waar iedereen het in het onderwijs inmiddels over heeft. Het is een AI gedreven taalmodel wat antwoorden formuleert op 1001 verschillende vragen. Hoog tijd voor een experimentje. We hebben de proef op de som genomen en lieten het een middelbaar examen economie maken door ChatGPT. De automatisch gegenereerde antwoorden legden we vervolgens voor aan een leerkracht. Zijn reactie: “Dit is het antwoord van de bot? Ongelofelijk!”

Je kunt er niet meer omheen

ChatGPT heeft inmiddels de kranten en het journaal gehaald. Op LinkedIn gaat het nergens anders meer over, want authenticiteit van de leerling komt onder druk te staan omdat leerlingen massaal de weg naar deze chatbot hebben gevonden. Dat maakt dat we fundamenteel anders moeten gaan kijken naar de inzet van digitale technologie in het klaslokaal. De kracht van het instrument is immers dat het zeer eenvoudig in gebruik is, voor mensen niet makkelijk te detecteren is dat het het gegenereerd is door AI en veel digitale oefen- en toetsprogramma’s nog geen raad weten met deze chatbot. Het schrijven van een betoog, het maken van huiswerk, het samenvatten van werk: in enkele seconden staat het op je scherm.

We vroegen ChatGPT hoe het te werk gaat: 1. typ je vraag > 2. ChatGPT denkt na > 3. ChatGPT bepaalt focuswoorden en analyseert deze > 4. antwoord wordt gegenereerd > 5. ChatGPT presenteert zijn bevindingen.

Hoe ga je als leraar om met ChatGPT?

Dat is natuurlijk de hamvraag. Er wordt al geroepen dat het tijd is om ‘terug naar papier’ te gaan. Logisch, want dat is natuurlijk de makkelijkste weg om te voorkomen dat leerlingen deze chatbot gebruiken. Toch lijkt dat niet de meest voor de hand liggende route. Een chatbot zal blijvend onderdeel uit gaan maken van ons (onderwijs)landschap, zo is de verwachting. Zeker nu Microsoft ChatGPT toe gaat voegen aan Azure. Dan is het papieren alternatief lastig vol te houden en heeft iedereen de beschikking over deze chatbot. Dus, we moeten er mee leren omgaan. Maar hoe dan?

Chatbots vermijden als alternatief

Een glazen bol hebben we (nu nog) niet. Maar nadenken over goede alternatieven is van belang. Natuurlijk is het eerste antwoord het inrichten van een omgeving waarbij ChatGPT niet kan worden gebruikt. Zeker bij digitale toetsen en examens, maar ook bij andere opdrachten. Een omgeving waarbij je wel de laptop gebruikt, maar geen onbeperkt internet, is een mogelijke oplossing. Precies waar COOL Check je bijvoorbeeld mee kan helpen. Neem gerust contact met ons op als je hier eens verder over wilt praten.

Omgaan met AI in de onderwijspraktijk

Leerlingen gebruiken ChatGPT vooral in momenten van ontbrekend toezicht of voor opdrachten die online gemaakt en ingeleverd moeten worden, zoals in Classroom of Teams. Een digitale huiswerkopdracht of digitale methode met een set van vragen, is vragen om moeilijkheden (of hele snelle antwoorden). Net als het afnemen van een digitale toets die in een onbeveiligde omgeving wordt afgenomen. Dat kon al niet. En vandaag de dag al helemaal niet meer. De essentie van leren omgaan met artificial intelligence is het directer bevragen van leerlingen met opdrachten die in de vorm verschillen of in de wijze van antwoorden.

Onder directe bevraging kun je verschillende opdrachten verstaan die leerlingen in een authentieke situatie aan het denken zetten, zonder dat er vervolgens al te veel tijd tussen vraag en antwoord zit. Didactiek en complexere vragen zijn hierbij de sleutelwoorden. Oftewel het kijken (visueel) naar een situatie, of het interpreteren van situaties waar vragen over worden gesteld. Complexere opdrachten, waarbij een hogere orde denkvaardigheden worden bevraagd. Videomateriaal is overal voorhanden, dus daar kun je zo mee aan de slag. Tenslotte kun je nadenken over de wijze van antwoorden. Dat vereist wat meer creativiteit, zoals bijvoorbeeld het inzetten van peer feedback. De crux: laat leerlingen vooral niet wegkomen met getypte antwoorden op papier.

ChatGPT als kans voor de leraar

Dat leraren ook niet stilzitten op dit vlak is inmiddels bekend. Gelukkig maar, zouden we zeggen. Zo zijn er leraren die een opdracht voorleggen aan ChatGPT en vervolgens leerlingen vragen het antwoord van de chatbot te beoordelen. Dan moet de leerling gaan factchecken. Zo’n opdracht kost een leraar weinig tijd. Print de opdracht natuurlijk wel uit en laat deze leerling lekker met pen en papier werken. Of laat ChatGPT drie versies van een tekst produceren met hetzelfde onderwerp en geef leerlingen de opdracht om deze te vergelijken, verschillen te ontdekken en daarover met elkaar in discussie te gaan. Wat ook kan: vraag ChatGPT zelf om suggesties!

Chatbots en andere AI zijn niet meer weg te denken uit de toekomst van educatie. Laten we daarom ook kijken naar de kansen. Wees creatief en benut het!

Wil je meer weten?

Inmiddels is er al best veel geschreven over ChatGPT. Onderstaand een greep uit handige publicaties, reportages en podcasts: 

Wil je verder sparren met een van onze onderwijsadviseurs, of meer informatie over het gebruik van COOL Check? Deze app werkt in een afgeschermde digitale omgeving, waarin leerlingen geen toegang hebben tot functies op hun device of antwoorden op internet kunnen zoeken. Vul hier ons ontactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Leave a Reply

Support