Skip to main content

De regels blijven versoepelen, hopelijk blijft dot ook zo voor het onderwijs. We gaan dus gelukkig weer terug naar iets meer ‘normaal’. Verdwijnen daarmee ook de samenwerkingstools die je gebruikte tijdens het leren op afstand?

Pré-Covid
Ook vóór Covid gebruikten leerkrachten al veel van de samenwerkingstools zoals Google Drive of OneDrive en Google Documenten of Word. Veel enthousiaste leraren waren al volop aan het experimenteren met zelfgemaakte werkbladen en opdrachten en plaatsten deze in een digitale leeromgeving zoals Classroom en Teams. Zij zagen de kracht van de mogelijkheden al voordat de noodzaak er was door de lockdown in het hele (onderwijs-)land.

Terug naar normaal
Tijdens afstandsonderwijs is er veelvuldig gebruik gemaakt van applicaties als Microsoft Teams, Google Classroom en Meet. Online lesgeven moest gebeuren en al het schoolwerk vond plaats in een virtueel klaslokaal. Nu rijst de vraag of de samenwerkingstools van Google en Microsoft nog wel relevant zijn. Ons antwoord hierop is volmondig JA!

Waarom we online blijven werken met Classroom of Teams
Vanaf het moment dat het afstandsonderwijs haar intrede deed, is het aantal devices per klaslokaal enorm gestegen. Dan is het nu natuurlijk voor de hand liggend om deze devices te blijven gebruiken. Niet alleen omdat we helemaal thuis zijn geraakt in de standaard oefensoftware, maar ook om bepaald schoolwerk blijvend te vervangen. De tijd die de leraar bespaart door een toets digitaal in plaats van analoog af te nemen is hier een mooi voorbeeld van. Hoewel we nog altijd leren met boeken en schriften, worden de mogelijkheden om digitaal te leren en te werken steeds groter.

Verbeterde digitale vaardigheden
Het online leren heeft ervoor gezorgd dat de digitale vaardigheden van leerlingen stukken beter zijn geworden. Met het oog op de toekomst is dat een enorme stap voorwaarts. Leerlingen zullen steeds meer gebruik moeten maken van digitale middelen, zeker in hun toekomstige banen. Het is van belang dat leerlingen al op jonge leeftijd vaardiger worden in het gebruik van de tools. School speelt in dit geval een belangrijke rol. Leerlingen kunnen de digitale vaardigheden aanleren op school en ze daarna voortdurend blijven oefenen.

Mogelijkheid tot differentiëren
Vanaf het begin van de lockdown brachten leerlingen hun digitale vaardigheden in rap tempo naar een hoger niveau. Het werken met samenwerkingstools zoals Classroom of Teams brengt echter meer voordelen met zich mee. Zoals de bijkomende differentiatiemogelijkheden die online werken met zich meebrengt. Daarmee is het mogelijk om een opdracht uit te delen die gericht is aan een specifiek groepje leerlingen. Bijvoorbeeld aan een groep leerlingen op eenzelfde niveau, maar ook om eenvoudig samen te kunnen werken. Zo kun je bovendien direct interessant materiaal koppelen aan een opdracht, zoals een video, URL of ander werk.

21e eeuwse vaardigheden
Naast bovenstaande voordelen is het stimuleren van samenwerking één van de belangrijkste 21e eeuwse vaardigheden die tools zoals Classroom of Teams met zich meebrengen. Door deze tools te blijven gebruiken, wordt samenwerken makkelijker gemaakt omdat:

  1. leerlingen niet bij elkaar in de buurt hoeven te zijn, want ze kunnen ook op afstand samenwerken
  2. het handig is voor de leraar en de leerling: al het (online) schoolwerk staat op één plek in een vertrouwde omgeving en is makkelijk terug te vinden

Daarbij is één van de belangrijkste voordelen dat je papierloos kunt werken door de directe koppeling met je Drive, waar alle bestanden staan opgeslagen en je dus nooit meer iets kwijt raakt.

De wil is er, maar dan…
Nu je zelf al enige tijd met de online samenwerkingstools werkt en er dagelijks de voordelen van hebt ervaren, kunnen we ons heel goed indenken dat je ook niet meer zonder wil (en kan). Maar nu de rest van je collega’s nog. We hebben een aantal tips voor je die je vast helpen om alle handige functionaliteiten van de samenwerkingstools ook dit schooljaar te blijven gebruiken.

Tip 1:
Brainstorm met je collega’s over de mogelijkheden van de digitale leeromgeving. Welk schoolwerk denken zij dat digitaal kan?

Tip 2:
Begin klein. Tijdens het afstandsonderwijs moest alles digitaal. Maak nu keuzes, dit kan ook per groep verschillen.

Tip 3:
Maak een plan en leg afspraken vast. Dit is het juiste moment om Classroom of Teams te gaan gebruiken, omdat het ons leven zoveel makkelijker maakt. Niet vanuit paniek of vanuit een situatie waarin plotsklaps naar een oplossing gezocht moest worden. Juist nu kun je rustig de tijd nemen om alles op een rijtje te zetten en vragen te stellen: wanneer gebruiken we de applicaties en hoe?

Uiteindelijk zullen er altijd collega’s blijven die hulp nodig hebben bij de stap naar de verdere digitalisering van het onderwijs. Help elkaar zodat ook die collega’s ervaren dat de voordelen van online samenwerken groter zijn dan de nadelen en dat ook de bijkomende tijdswinst alleen maar groter wordt naarmate men er vaker mee werkt.

Wij staan voor je klaar
De digitale samenwerkingstools zijn een nuttige toevoeging zijn in de klas. Voor zowel leerlingen, leraren als ICT-coördinatoren. We staan voor je klaar en horen graag welke uitdagingen jij ondervindt. Wil je jouw verhaal delen of sta je voor een uitdaging waar je onze hulp bij kan gebruiken? Neem dan even contact op met ons via onderstaande knop!

Leave a Reply

Support